Nike is nog altijd de marktleider op het gebied van sportkleding- en schoenen, maar Adidas komt met een stevige sprint steeds dichterbij. Dat is ook relevant voor de beursprestaties van beide sportmerken.

Analisten van zakenbank Cowen & Co. keken naar de ontwikkelingen bij Nike en Adidas, twee van de grootste sportretailers ter wereld.

Nike is nog duidelijk het grootste, maar Adidas begint verloren terrein in te halen. En het Duitse sportbedrijf zou de komende jaren de winstmarge flink kunnen verbeteren, zo stelt Cowen & Co op beleggingssite Barron’s.

Voorkeur sportmerken

In de voor sportretailers cruciale doelgroep van mannen tussen de 18 en 34 is Nike wat minder populair geworden. Een jaar geleden prefereerde nog 50 à 55 procent van de jonge mannen Nike, dat ligt inmiddels net onder de 50 procent.

In diezelfde groep groeit de voorkeur voor Adidas juist van 20 procent vorig jaar augustus naar 24 procent afgelopen maart.

Die cijfers bieden mogelijkheden voor Adidas, denken de analisten van Cowen. Het Duitse sportbedrijf zou de winstmarge fors kunnen verhogen.

De experts schatten dat Adidas in 2020 potentieel 22 miljard dollar aan omzet binnen zou kunnen halen, met een operationele winstmarge van 10 procent. Dat zou een aardige stap omhoog zijn van de verwachte winstmarge van 6,7 procent over 2016.

Prijsdruk Nike

Uit cijfers die Cowen & Co. noemt, blijkt ook dat Nike de laatste maanden de gemiddelde verkoopprijzen heeft zien dalen. In de wintermaanden daalden de gemiddelde prijzen van schoenen met 1 procent en die van accessoires met 3 procent.

Die dalende prijzen werden volgens de analisten vooral veroorzaakt doordat Nike vaker restvoorraden met korting moest verkopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl